K čemu jsou kulaté stoly?

 

27. 11. 2024

První kulatý stůl k učícím návykům generace Z

První kulatý stůl k učícím návykům generace Z

Jaké máte zkušenosti s vaší pozorností / pozorností žáků během výuky?

Současné zkušenosti účastníků ukázali na několik klíčových problémů v běžném školním prostředí. Žáci se potýkají s nedostatkem volného času, což přímo ovlivňuje jejich schopnost udržet pozornost. Problematické je zejména rychlé střídání 45minutových hodin bez adekvátních přestávek, což narušuje soustředění žáků. Pozitivní zkušenosti přináší zážitková pedagogika a aktivní zapojení pohybu do výuky. Diskuze je ze zkušeností efektivní metoda, ačkoliv mnoho žáků není na aktivní diskuzi zvyklých a je potřeba je to naučit.

Co může změně bránit a co nelze ovlivnit?

Hlavní rizika podle účastníků spočívají v možném odporu ke změnám jak ze strany učitelů, tak studentů. Významnou překážkou je centrálně daná forma zkoušek (například maturita). Finanční omezení představuje další významné riziko. Problematická je také decentralizace vzdělávání, která může vést k rozdílné kvalitě v různých regionech. Mezi další rizika patří nedostatek kvalitních učitelů, lpění na tradicích a obavy učitelů z konfrontace s rodiči.

Jak začlenit více diskuzních hodin a interaktivních metod do výuky?

Pro zvýšení efektivity je podle účastníků klíčové věnovat větší pozornost nacítění kolektivu a individuálním potřebám studentů. Důležité je vysvětlovat studentům praktické využití učiva a umožnit jim samostatně objevovat aplikaci nových poznatků. Prospěšné může být i proházení rolí, kdy si učitel vyzkouší roli žáka.

Reflektujete ve Vašich aktivitách využívání AI cílovou skupinou?

Zkušenosti účastníků ukazují, že AI může být užitečným nástrojem pro pochopení složitých úkolů a poskytování okamžité zpětné vazby. Je však důležité zachovat prostor pro lidské myšlení a naučit se ověřovat správnost informací. Narůstá tlak na učitele, aby začali studenty učit práci s AI. Ta se osvědčuje při práci se zdroji a může poskytovat užitečnou okamžitou zpětnou vazbu.

Kde vidíte hranici mezi pomoci AI a zneužíváním? Jaká rizika AI při učení nese?

Hlavními riziky jsou podle účastníků nedostatečný výzkum vlivu AI na vzdělávání a problematika ověřování informací. Existují obavy ze zneužití dat a možného zlenivění žáků. Významným rizikem je také možný negativní vliv na rozvoj kritického myšlení a skutečnost, že používání AI nelze zcela kontrolovat.

Jak lépe propojit formální a neformální vzdělávání?

Pro zlepšení je podle účastníků důležité dát neformálnímu vzdělávání prostor ve formálním prostředí a učit pedagogy neformální výukové techniky. Navrhuje se větší zapojení neziskových organizací do vzdělávání budoucích učitelů a lepší propojení výuky s volným časem. Střední školy by měly aktivně zprostředkovávat mimoškolní aktivity a více propojovat výuku s webovými zdroji, včetně sociálních sítí.

Jak zlepšit školní prostředí, tak aby čas strávený ve škole byl efektivní?

Pro zlepšení situace bylo navrženo několik konkrétních změn. Především jde o redukci počtu hodin a zavedení delších pauz mezi nimi, včetně implementace tzv. flow hodin. Je potřeba odklonit se od současné stereotypní formy výuky směrem k interaktivním aktivitám a poskytnout studentům větší volnost ve výběru. Důležité je také další vzdělávání učitelů v oblasti soft skills a učebních technik. Účastníci navrhovali také posun začátku školní výuky na 9:00 (zejména pro starší žáky) a zavedení blokové výuky. Pozornost by měla být věnována i modernizaci vzdělávacích materiálů a vybavení tříd.

Jak koncipujete Vaší výuku / workshopy na školách? Co nejlépe fungovalo pro Vás?

V praxi se účastníkům osvědčují především interaktivní metody výuky, jako jsou debaty, roleplay a modelové situace. Důraz na zábavu a emoce zvyšuje efektivitu učení. Pozitivní výsledky přináší panelové diskuze a vizuálně atraktivní prezentace. Zajímavým zjištěním je, že zapojení rodičů funguje často lépe než jednorázové zapojení odborníků. Technologie ve výuce je třeba využívat s mírou a jasným záměrem, přičemž je důležité věnovat dostatečný čas přípravě takových hodin.

Jaké jsou překážky při realizaci?

Mezi hlavní rizika patří podle účastníků individuální povaha studentů, která ovlivňuje jejich ochotu zapojit se do diskuze. Problematická je také současná práce učitelů a obtížnost unifikace metod v rámci vzdělávacího systému. Důležitým faktorem je vytvoření bezpečného prostředí ve třídě. Rizikem je nutnost přípravy na jednotné zkoušky, která snižuje motivaci k inovacím, a obavy z reakcí rodičů na inovativní výuku (nebude dostatečnou přípravou na zkoušky).

Jak smyslupně integrovat nové způsoby učení do výuky?

Podle účastníků je třeba učit žáky kritickému přístupu k AI a správnému ověřování informací. AI by měla být zahrnuta do mediální výchovy a měly by být implementovány aktivity na rozpoznávání výtvorů AI od lidských. Důležité je stanovit jasná pravidla pro využívání AI a zaměřit se na vysvětlení jejich přínosů ředitelům škol (mají velký vliv na adaptaci ve výuce učiteli). Žáci by se měli učit správně zadávat prompty a využívat AI ke zpětné vazbě.

Jaké máte zkušenosti s mimoškolním vzděláváním?

Ze zkušeností účastníků se mimoškolní vzdělávání ukazuje jako důležitý doplněk formálního vzdělávání, zejména v oblasti rozvoje soft skills a vytváření osobních vazeb. Neziskový sektor často vykrývá oblasti, na které školy nemají čas. Škola může fungovat jako podpůrný prvek doporučující mimoškolní aktivity a pomáhat dětem objevovat jejich talenty.

Jaké jsou limity a rizika učení se z webových zdrojů?

Mezi hlavní rizika patří podle účastníků nutnost získat podporu vedení škol a problémy s ověřováním pravdivosti informací z webových zdrojů. Existuje riziko přehlcení informacemi a polarizace názorů. Problematická je také otázka fake news a nesoulad výstupů mimoškolního vzdělávání se systémem formálního vzdělávání.

Chci se taky účastnit

Kontakt

Kontaktujte nás v případě jakýchkoli dotazů, komentářů nebo se přidejte k iniciativě. Rádi se s vámi spojíme. Ozvěte se buď přímo Marii, nebo nám napište přes kontaktní formulář. →

Maria Šimůnková

734 216 069

vyzkumy@nekrachni.cz

Kontaktní formulář - Chci se zapojit

Chcete-li vyplnit tento formulář, prosím povolte v prohlížeči JavaScript.
Zaškrtávací políčka